16 maj 2012

THE KINGS SPEECH


Bild: wiki - min blivande man Colin Firth

Idag såg jag en film som heter The Kings Speech. Det är en engelsk drama från 2010. Filmen handlar om en kung som dör och efterträds av den motvillige monarken Edvard VIII som efter ett tag abdikerar i december samma år. Prins Albert, hertig av York, står i tur och blir kung med namnet Georg VI. Han känner sig mycket osäker inför offentliga framträdanden, då han lider av svår stamning. Flera läkare har misslyckats med att få bukt med kungens stamning. Efter att ha läst en annons i tidningen kontaktar man den självlärde logopeden Lionel Logue. Hans behandlingsmetoder är minst sagt okonventionella, men med tiden växer en försiktig men nära vänskap fram mellan kungen och Logue. Filmen är välgjort och har fått tolv oscars nomineringar. Ni måste bara se den om ni inte har gjort det. Det jag ville komma till är att i ca 3 sista minutrarna i filmen så får man se Prins Albert/Kung Georg stå på balkongen och vinka till folket. Precis i det ögonblicket kände jag att jag bara måste åka till Buckingham Palace för att se balkongen och grindarna. Jag fick en sån stark längtan av att åka dit att jag skulle kunna boka en biljett och åka dit nu. Har det hänt er någon gång? Att ni känner något så starkt om ni ser något exempel på tv? Nä, jag förstod det. Det är jag som är knäpp. Jag ska åka dit med mina vänner i september då jag fyller _0 år och då måste jag bara dit och se området ...



I höst ska ni se mig framför denna grind. I promise! hihi Jag och mor åkte bara förbi med bussen så vi stannade aldrig där för att kika på ståtligheterna.  Det finns parker runt omkring som vi kan ströva runt i och ta en fika och sen strosa ner mot London eye kanske? Det finns tusentals saker som jag vill se men ack så lite tid. Längtar redan. Men jag ska göra en massa saker innan höstresan men det berättar jag en annan gång...

0 Söta Kvitter ☺: