9 september 2012

Pelargon Swiss Star Mallorca

Bild: moi - swiss star mallorca - kanariepelargon

För ca 1 vecka sedan såg jag att dotrans Swiss pelargon börja blomma igen. Men den såg lite konstig ut då en stjälk med blomknopp verkade bli röda blommor på.


Jag tror att vi köpte denna tjusiga pelargonstickling våren 2009 och den har levererat polkagrisrandiga blommor varje år. Stora och frodiga. Tjusigt.


Men i år kom det en som är knallröd. Det bara lyser om den.


Visst är det lustigt! Undrar om det är för att jag har gett pelargonerna mycket näring i år? Kan det vara så enkelt att när man ger dem extra mycket näring så kan de ändra färg? Har aldrig varit med om en sån här förändring på en pellis. Det enda jag har varit med om i färgförändring är dem där små rosorna man kan köpa på t ex Coop för 39 kr. När man planterar om en sån så kan rosen byta färg. Mina mårbacka har även dem ändrat lite färg. Från ljusrosa till mellanrosa och det är mindre vackert. När jag köpte den här pelargonen på hembygdsgården så stod det att den heter - Swiss Star Mallorca. När jag googlar den så kommer även namnet kanariepelargon upp. Jag vet ej om det är någon skillnad eller om det är exakt samma sort men fin är det i alla fall tycker jag.


Kramen ina

2 Söta Kvitter ☺:

Gela sa...

Härligt med pelargoner få se om den tar tillbaka sin gamla färg sen. Ha en fin fin söndag/Gela

~ INA ~ Inas☆House sa...

Visst är det härligt med gamla pelargoner. Ska bli spännande att se om de andra blomskotten blir röda eller polkagrisrandiga. :)
Må så gott!