11 november 2012

Hembygdsgården Gammaldags Jul



Ja, då får vi celebert besök till byn. Jag tror inte att vi vanliga döda får någon större skymt av kronprinsessan då hon har fullspäckad schema när hon kommer hit. Jag tror att många kommer att hänga på hembygdsgården den dagen..  
Bild: Hembygdsgården är vacker att besöka året runt...
Vid Strömholms kanal ligger ett av Västmanlands största turistmål. Här finns många sevärdheter som herrgårdsmiljö, slussar, handelsbod, café, och många små byggnader. Hit kan man åka när som helst under året. Jättefin atmosfär och man kan vara här i flera timmar och bara njuta.
 

Jag läste på deras hemsida att den 17 november börjar de fira julen och då är det julpyntat i alla hus i hela området. I kaffestugan doftar pepparkakor och saffransbullar och i handelsboden finns julklappar och pynt. De slår in julklapparna så fint med brunt papper och snöre på gammaldags sätt. I småstugorna i området får ma gå in och kika för att se hur man hade det förr. Både de fattiga och de rika. I ett av stugorna som kallas för Bergmansstugan är det halm på golvet och de har dukat till riktig julfest, så man dukade på sina gårdar. I herrgårdsflygeln ser det lite annorlunda ut kring julen. Det är gnistrande silver och finporslin, med fingardiner och brinnande ljus och pampig julgran.

Jag har varit till hembygdsgården många gånger och det här tycker jag är höjdpunkten. Juletiden. Den 2 december anordnar dem julmarknad. Hur ljuvligt som helst. Kan varmt rekommendera stället...


http://inashouse.blogspot.se/2009/11/herrgarden-vid-hembygdsgarden.html

0 Söta Kvitter ☺: