16 september 2012

SLÄKTFORSKA


Bild: Min farmor Sara med sin far August o mor Lydia

Letar släkt från Finland på pappas sida ...

Bild: Min farmors pappa August Laaksonen

Halli Hallå i stugorna!

Då var det söndag igen. Jag tycker att veckorna går såå fort. Tidigare i veckan träffade jag en väninna som kan mycket om släktforskning. Jag började prata om min släkt och att jag har börjat leta efter släkt på pappas sida men att det är svårt. Hon sa att hon kunde hjälpa mig med det. Det är lite trixigare då man har släkt på finska sidan men har man tålamod så går det nog bra.

Bild: Min fars mor och far - Sara och Olavi Nurmi
 Jag har bilder och namn dokumenterat men det är vissa hål som jag skulle vilja fylla i. Ett av hålen är om min farfar hade syskon. Farfar har inte funnits i vår familj, han försvann tidigt från farmor och därav många frågor hur hans släktband ser ut...
 
Bild: min farmor Sara med pappsen -46
Då pappa dog för 7 månader sedan så har nyfikenheten väckts till liv igen. Jag började för ca tre år sedan med att fråga papps om släkten men han visste inte så mycket han heller. Det sades att pappas/farfars släkt var liten men det tror jag inte på. Det var inte ovanligt med fem sex syskon, men om farfars mor dog tidigt så kanske det är så att min farfar inte hade syskon. Det fanns ju inte p-piller direkt för hundra år sedan om man säger så ... Många frågor som vill ha svar. Jag har lite att bita i och jag ska gå igenom alla gamla bilder med årtal jag har sparat på usb-stickan och se om jag kan komma någon vart med dem. Det känns som att jag inte blir sysslolös idag heller. fniss.

Önskar er en toppen söndag!

Kramen Ina



0 Söta Kvitter ☺: