13 november 2012

Ischias muskelspasmer


Hej all fina bloggisar!

Vill bara tala om att jag lever. Har varit till familjeläkarna här i byn. Jag hade taggarna utåt då jag var rädd att läkaren skulle vrida och benda med mig. Det gjorde han inte. Han såg hur sned jag var/är och han klämde lite fint på ryggen och sa - Din ischias nerv är klämd mellan muskler och ett par kotor. Din rygg är inflammerad och har fått spasmer. Har du tappat känseln i benet nåt? - Ja ofta, sa jag. -Tur att du är här nu då för om du hade gått ett par månader till med detta så hade du blivit av med känseln i hela benet ner till tårna och det kan bli permanent... - Vill du sitta i rullstol? -Om du forsätter att gå utan behandling så sitter du snart i rullstol. sa läkaren bestämt med tysk/italiensk/spansk-svensk brytning, men väldigt vänlig sådan.

Jag har inte träffat en läkare med hjärta på flera år här i byn. Han hade både empati och värme. Så skönt, och han blir kvar här ända till juni nästa år. Det är så att vi bor i en liten by och där vill inga läkare bo. Så vi har antingen stafettläkare som kostar samhället skjortan eller tillfälliga läkare som kommer och går. Därav vill jag inte gå dit då antingen de inte kan svenska eller de är oförskämda så att man känner sig kränkt. Men nu fick jag träffa en som var mänsklig. Nu är det bara för mig att äta antiinflammatoriska- och spasmlösande medikamenter ett par veckor plus promenader. Nu är jag helt slut och ska vila en stund innan vi ska laga mat och ta den blivande obligatoriska promenaden.

Vi ses! Kramar!

PS: Om en månad är det Lucia ...

6 Söta Kvitter ☺:

Maj sa...

Önskar att du bättrar på dig snarast. Vilken tur att du träffade en läkare där kemin stämde. Jag kan berätta att vi haft samma husläkare på VC sen jag flyttade till Göteborg och det är över 25 år. Han vet allt om oss som bor i stadsdelen och är omtyckt och skicklig.
Unikt att en dr stannar såå länge på VC när man har så nära till storsjukhusen,

~ INA ~ Inas☆House sa...

Åh vilket lyx Maj! Jag hade en jättebra doktor här i byn för många år sedan men han hade jag bara i tre år sen flyttade han vidare uppåt. Det känns så tryggt när man är i ett skört läge i livet att ha en och samma doktor som vet saker om mig och "känner" till mina krämpor. Jag hade verkligen tur att få en empatisk doktor idag. Tryggt. :)

annashusidingtuna sa...

Hej!
Oj då, det där lät inget vidare, hoppas verkligen att det ger med sig till slut, ryggvärk är verkligen jobbigt.
Kram Anna

~ INA ~ Inas☆House sa...

Hej Anna!
Ja vi får hoppas att det ger med sig snart. Har man ont i ryggen så påverkas hela kroppen. Jag ska ta det lugnt ett par dagar sen så får vi hoppas att det onda är väck. :)

Kram Ina

Prinsessorna på Bellevue sa...

Din arma stackare! Fy, så fruktansvärt! Vilken himlans tur att du fick träffa en helt otrolig läkare, som tog dig på allvar!!!!

Krya på dig, vännen!

Kraam

~ INA ~ Inas☆House sa...

Tack snälla Pella!
Ja jag hade verkligen tur som lyssnade på mig och kollade upp min rygg. Det finns hopp inom landstinget än. :)

Kramis