19 november 2012

Lantliv Jul o Pyssel


Suddig Iphonebild: Från Lantlivs pysseltidning.
För ett tag sedan köpte jag hem tidningen Lantliv. Som bonus fick man en jul och pyssel bilaga. Jag fick många tips i tidningen och en sak som jag fastnade för var dukning till fåglar. Det enda man skulle ha var kokosfett, fågelfrön. tjockt snöre och formar som det inte fastnar i...


Då var det bara att köra igång. Jag smälte hundra gram kokosfett.
Hällde i en massa fågelfrön i kastrullen med fettet.
Rörde runt med en matsked...  
Tog blandningen och hällde över i mina småformar.

Tog ett tjockt rep och tröck i dem i frösmeten.

Bild: Fågelmat i kokosfett och hampassnöre...
Ställde formarna ute på altanen i tio minuter sen hade kokosfettet blivit hårt igen.


Kul att mina småformar kom till användning. Har bara haft dem till dekoration men nu vet jag vad jag ska använda dem till. De frökakor som inte fick snöre skall jag lägga utanför fågelhuset så kan sparvarna sitta där och picka lite gofika.

Nästa pyssel blir nog att prova på att göra julstjärnor av träpinnar...

6 Söta Kvitter ☺:

Veronica sa...

Kul pyssel att göra så här års! Dax att tänka på pippifåglarna :)

Maj sa...

Har också tidningen och undrade lite om detta skulle fungera att göra och om fåglarna skulle gilla det. Mycket av det vi människor gillar gillar inte våra fåglar iallafall. Har köp otalig söta "fågelmatare" men de har inta varit poppis alls.....berätta gärna hur det går //M

Helly sa...

Fint du gjort! Perfekt för de små rackarna som fryser så är års. Vet onte om mina grannar en trappa ner skulle uppskatta om jag sätter upp fågelmat på balkongen... ;) Får vänta tills flytten till hus.

~ INA ~ Inas☆House sa...

Hej Veronica!
Jättekul pyssel och det gick fort att göra. Nu kan pippina äta sig mätta här på gården. :)

~ INA ~ Inas☆House sa...

Hej Maj!
Jag kikade ut i morse och såg en hel bunt med talgoxar och blåmesar sitta och picka i sig maten så jag tror att det smakade gott. :)

~ INA ~ Inas☆House sa...

Hej Helena!
Tack! Nä, jag tror inte att dina grannar skulle uppskatta om du börjar mata pippin. Men den dagen du har ett hus så kan du mata över hela trädgården, det är såå roligt att se de små liven. :)