9 januari 2013

Tallbit Sparvuggla Västmanland

Bild: från nätet - Tallbit och Sparvuggla 


Hej bloggisar!
Här sitter jag och tar en paus i soffan. Har tagit ner mina röda julgardiner från sovrumsfönstren och tv-rummet. I år ska jag inte låta de hänga kvar en längre tid som jag gjorde förra året. De blev så solblekta för sovrumsfönstren vetter mot söder och det blir fula blekta ränder på dem nästan på en gång när solen börjar ta kraft i februari. 

Jag måste berätta vad som hände förra veckan. Som ni flesta vet har jag gått upp i varv med plock och röj i huset som jag började med i förra veckan. I fredags mitt i allt röj så ringer telefonen. Jag hörde den inte riktigt för jag stod med dammsugaren i högsta hugg. Jag tänkte om det ringde så var det säkert mor och jag ringer upp henne sen när jag är färdig. Men nyfikenheten tog över och det var tur för det var Sören som hade ringt...

Bild: Moi och Sören skådar i en skogsglänta  april -12

Jag tänkte - Jaha ja, nu har han hittat bra flyg och hotell till Rom. Kul! Så jag ringde upp han och han sa - LARM! Herreguuu! tänkte jag. Larm! Jag bad om fem minuter för jag behövde klä på ,mig och leta efter kikaren. Jodå, efter fem minuter kom Sören med sambon Mari och hennes vän Camilla. Jag hoppade in i bilen och vi  åkte ett par kilometer för vi skulle kolla på en raritet. Sparvugglan. Vi kom fram vid skogsgläntan och inom ett par minuter fick jag se den. Sparvugglan var hur söt som helst. Tänk att det kan vara så kul att få se fåglar i naturen. Man går liksom igång och man får sökarinstinkt på en gång och vill hitta fler fåglar. När vi hade kikat en stund så såg vi upp mot himmelen och där kom det 8 st tallbits. Dem hade jag heller aldrig sett i verkliga livet. Röda och granna satt de i barrskogen. Så jag fick två nya fåglar på min artlista. Jättekul! När man får ett samtal och hör ordet LARM så är det bara att hoppa i kängorna och ta fram kikaren för då är det en ovanlig fågel i området. 

Visst låter det spännande att vara fågelskådare? *fniss*

☆ Kraam  ~ Ina 



2 Söta Kvitter ☺:

House and Garden by Bia sa...

Kul med fåglar!!
Tror aldrig jag har sett tallbit, hur långt upp häckar den? Sparvuggla är jag osäker om jag sett, såg en uggla på nära håll som barn, kommer inte ihåg vilken sort;) Är inte ugglor svåra att få syn på?
Ha en fin kväll...har du fått tag på nån resa till Rom ?
Kramen

Rosa i huset i vitt sa...

Vackra fåglar
ha en bra vecka
kram Rosa