22 december 2012

Jultripp till Tallinn ☆

Nu är jag hemkommen från en tripp till Tallinn. Två fina dygn med mycket skratt och trevliga stunder med två fina vänner. Första kvällen blev det julbuffé, taxfree, pub och show. Det var lugnt på havet och det var tur det för jag har lite svårt för gungningar. Julmaten var helt okej. Väldigt många rätter var estniska och det var lite intressant att prova. Räkbuffédelen var god och efterrätterna var väldigt söta. Efter maten gick vi till taxfree och botaniserade runt. Jag hittade många trevliga julklappar och hittade även lite smått och gott till mig själv.

När vi kom till Tallinns hamn så hade vi hunnit äta av frukostbuffén och klätt på oss varmt. Allt från yllestumpor till långkalsonger. Det var 15 minusgrader vid hamnen och blåste råa funktiga vindar från havet. Kylan bet i kinderna kan man säga. När man har gått en ca tio minuter så kommer man till Tallinns 2 km långa stadsmur som skyddar den gamla delen av staden. Sedan 1997 är urgamla stadskärnan uppsatt på UNESCOs världsarvlista. Lite häftig känsla. Vacker mur.

Bild: Julmarknad. - Mari o Sören provar på äppel o siraps glögg.
Tallinns gamla stadsdel är från 1100-talet och är väldigt känd världen över för sin bevarade medeltidshistoria. Man kan vandra där i timmar och se gamla tinnar och torn, kyrkor och torg. Vi var till Rådhustorgets julmarknad. Där står en gigantisk julgran och utifrån den fylls torget av olika marknadsstånd. I själva julgranen hänger barnen upp sina önskelistor till tomten. Det tror jag berörde mig mest på hela resan. Att se de små breven skrivna på ryska och då tänkte jag på tomten att han är intelligent man som kan alla språk.. På torget kunde prova på allt från estnisk julmat som svart blodpudding och surkål och massa juldrycker. Man kunde också köpa konsthantverk och tjocka ylletröjor och handstöpta ljus. Väldigt mycket vackert att se på, synd att det var så kallt just denna dag. Jag trodde jag skulle förfrysa mig när man stod still på torget och kikade runt ...
Visst hann jag även se lite pippin. Allt från fiskmåsar, koltrast till duvor och pilfinkar. De hade även tre stycken renar på torget. Men de var mest upptagna med att äta.

Det fanns verkligen något för alla. Karuseller, minitåg, scen för massa uppträdanden och tomten själv gick runt och hoade och pratade med barnen...

Olde Hansa är en av Tallinns berömda restauranger med anor från medeltiden. Det kan visserligen vara dyrt och säkert tyckas vara en turistfälla men jag tror även att det kan vara en upplevelse att vistas i denna miljö då personalen är utklädd, och det springer runt burdusa gycklare där inne som härjar runt. Man får säkert en känsla av att man har hamnat mitt i en medeltida teaterföreställning. Kan vara rätt häftigt. Vi var aldrig in där. Man måste boka i förväg för att få bord. ☆
På väg tillbaka till hamnen och båten gick vi förbi minnesmonumentet efter Estoniakatastofen. Monumentet heter "Bruten förbindelse" och står vid stora strandporten i Tallinn. Monumentet är rest i minne till alla de omkomna ombord på passagerarfartyget Estonia som förliste natten till den 28 september 1994 från Tallinn till Stockholm...

Tillbaka till hytten och en vända till på taxfree. Hittade lite fler paket och kände mig nöjd över köpen. Vi gick till showdelen av båten och fick se en kör sjunga julsånger. Vi tog oss ett par cider och bara kopplade av en stund. Tog oss en macka och drack lite till sen gick vi och lyssnade på de som ville sjunga karoke. Guu så roligt det är. De är riktigt modiga som sjunger för full hals. En man var så duktig - han sjöng Its a wonderful world av Louis Armstrong. Den mannen lät nästan som Armstrong. Han fick stående ovationer när han hade sjungit klart. Då är man duktig tycker jag. Vi kom i säng i rättan tid då vi blev väckta vid fyra tiden på morgonen för att båten skulle backa in i Mariehamns båthamn...

Jag hade en toppenfin resa med två fina vänner. Mycket skratt och mycket prat. Bara vara och  njuta av varandras sällskap och ha en trevlig tid innan det nalkas jul... ☆

2 Söta Kvitter ☺:

Catta sa...

Så mysig resa du haft.
Dit vill jag också åka nån gång :)

Ha det gott.

~ INA ~ Inas☆House sa...

Så mysigt och trevligt i dagarna två. Hoppas att du kommer dit någongång. Jättefin stad. :)